Covid-19 Küresel Salgını Faaliyetleri

#

Faaliyetler

ÜNİVERSİTEMİZDE UZAKTAN ÖĞRETİM FAALİYETLERİ

(https://www.baskent.edu.tr/tr/haberler/egitim/uzaktan-egitimlerimiz-basladi/279)

Üniversitemizde COVID-19 Küresel Salgını nedeniyle ara verilen örgün öğretim süreci, Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) kararı ile 23 Mart 2020 tarihinden itibaren uzaktan öğretim yöntemi ile yürütülmeye başlanmıştır. İlgili kararda YÖK, yürütülecek uzaktan öğretim sürecinin üniversitelerin teknik yeterlilik ve yetkinliğine bağlı olarak asenkron ya da senkron yöntemlerin uygulanabileceğini belirtmiştir. Üniversitemiz bu kararlar sonrasında, yıllardır yürütmekte olduğu uzaktan öğretim ders ve programlarında sahip olduğu deneyimleri ve mevcut alt yapısı çerçevesinde aşağıdaki esasları benimseyerek uygulamaya koymuştur:

  • Uygulama, staj ve laboratuvar çalışmaları gerektiren dersler veya ders kısımları haricinde, tüm derslerin senkron ve asenkron tekniklerin birlikte kullanılarak uzaktan öğretime geçilmesi;
  • Öğretim elemanlarının ve öğrencilerin bu geçiş sürecinde uzaktan öğretime adapte olabilmeleri için hizmet içi eğitim etkinlikleri ve başvuru kaynaklarının hazırlanması;
  • Mevcut teknolojik alt yapının uzaktan öğretim sürecindeki yeni taleplere cevap verebilmesi için gerekli alt yapı geliştirme ve kapasite artırımı çalışmalarının yapılması;
  • Öğrencilerin uzaktan öğretim sürecine katılımında mağduriyetleri en aza indirmek için farklı iletişim ve öğretim ortamlarının esnek biçimde kullanımının benimsenmesi.

 

Senkron ve Asenkron Uygulamalar

Üniversitemiz fiziksel mesafe ve izolasyonun önemli olduğu bu süreçte, uzaktan öğretimde öğrenci motivasyonunu olabildiğince yüksek tutmak amacıyla, tüm derslerde hem asenkron hem senkron uygulamaların yer alması yönünde planlama yapmıştır.

 

Asenkron Platform üzerinde ders sayfaları ve içerikleri

  • Ders içerikleri
  • Ödev/sınav/anket uygulamaları
  • Tartışma Sayfaları
  • Senkron derslere ve kayıtlara erişim

Senkron (canlı) dersler ile eş zamanlı iletişim ve etkileşim

  • Görüntülü ve sesli iletişim
  • Eş zamanlı belge ve ekran paylaşımı
  • Yazılı mesajlaşma
  • Oturum kaydı

Kana B Ders Anlatımları

  • Öğretim elemanları tarafından ders anlatım filmleri
  • Kanal B üzerinde yayın
  • İnternet üzerinden arşiv yayını
  • Senkron derslere ve kayıtlara erişim

Bu planlamadaki asenkron uygulamalarda Öğrenme ve İçerik Yönetim Sistemi (ÖİYS) ve Kurumsal Eğitim Yönetimi ve Planlama Sistemi (KEYPS) platformlarıdır.

Bu platformlar öğretim elemanlarına;

  • Ders içeriklerini oluşturma ve yayınlama,
  • Ödev, sınav, anket gibi etkinlikleri dersleri bazında uygulama,
  • Internet üzerindeki başka kaynaklara erişim bilgilerini öğrencilere sunma,
  • Çevrim içi tartışma/forum araçlarını kullanma,
  • Varsa senkron uygulamalara geçiş için bağlantı paylaşma etkinliklerini gerçekleştirdikleri web siteleridir.

Öğretim elemanı ve öğrencilere için 7/24 hizmet veren bu platformlar, her ders için öğretim elemanına içerik yönetimi, kaynak paylaşımı ve iletişim araçları sunmaktadır. Öğrenciler bu platformlara İnternet bağlantısı olan herhangi bir bilgisayar, tablet ya da cep telefon ile erişebilir.

Senkron uygulamalar (canlı dersler) ise her öğretim elemanının dersindeki öğrenciler ile haftada en az bir saat görüntü ve sesli biçimde eş zamanlı iletişim imkânı sunan yazılım ve ilgili alt yapı hizmetleridir. Örgün öğretimdeki iletişime en yakın iletişim kanalı olan canlı dersler için farklı yazılımlar kullanılmaktadır. Bunlardan başlıcaları Adobe Connect®, Zoom®, Microsoft Teams®, Microsoft Skype®’dır. Bunların dışında benzer olanaklara sahip diğer yazılımlar da öğretim elemanlarının tercihlerine göre kullanılmaktadır. Farklı yazılımlar ile yürütülse de, canlı derslerde aşağıdaki uygulamalar ortak biçimde kullanılmaktadır:

  • Görüntülü, sesli ve iki yönlü iletişim
  • Ders materyalinin sunumu ve paylaşılması
  • Bilgisayar ekranının eş zamanlı paylaşılması
  • Toplu ya da bire bir yazılı mesajlaşma
  • Canlı oturumun kayıt altına alınması
  • Canlı oturuma katılım raporlarının alınması.

Haftanın belirli gün ve saatlerinde gerçekleştirilen bu canlı derslere katılım için öğretim elemanlarını ve öğrencilerin İnternete bağlı bilgisayar, tablet ya da akıllı cep telefonlarının olması gereklidir. Canlı derslerde öğretim elemanı ve öğrenciler kamera görüntülerini veya seslerini açmada özgürdür

Canlı dersleri kaçıran, katılamayan ya da katılsa bile tekrar izlemek isteyen öğrenciler için kayıt alınmakta, bu kayıtlar sadece dersi alan öğrencilerin erişimine açılmak üzere dersin ilgili asenkron platformundan erişilebilir hale getirilmektedir.

Öğrencilerimizin kolaylıkla ulaşabileceği televizyon yayınları ise bu süreçte Kanal B ile işbirliği çerçevesinde hazırlanıp yayınlanmaktadır. İzlenmesinin kolaylaşması için gün içerisinde farklı saatlerde tekrarlar olarak verilen ders yayınları, aynı zamanda sonrasında internet üzerinden de izlenebilir.

 

Ölçme ve Değerlendirme Uygulamaları

Uzaktan öğretimin zorunlu biçimde yürütülmesi gereken bu süreçte, ölçme ve değerlendirme yaklaşım ve etkinleri dönem başında planlanan biçim ve oranlardan farklılaşarak yeniden şekillendirilmiştir. Bahar dönemi başındaki ilk dört haftadaki örgün öğretim sürecinde uygulanmış olan sınav, ödev ve diğer ölçme-değerlendirme etkinlikleri önceden ilan edildiği oranlarda geçerli sayılıp, yeni uzaktan öğretim sürecinin sınırlılıkları dâhilinde yeni ölçme-değerlendirme uygulamaları dersler özelinde yeniden yapılandırılmıştır.

Bu yeni süreçte asenkron ve senkron platformlardaki ödev, sınav, anket gibi özellikler göz önüne alınarak kısa sınavlar, ödevler, ara sınav ve dönem sonu sınavları uzaktan katılım sağlanabilecek şekilde tasarlanmıştır. İnternet üzerinden gerçekleşen tüm iletişim ve etkinliklerde yaşanması muhtemel teknik olumsuzlukları karşın,  öğrenci mağduriyetinin önüne geçilmesi ya da telafi edilmesi amacıyla,

  • Olabildiğince esnek sınav uygulama süreleri belirlenmiş;
  • Öğrencilere teknik ve mali yük getirmeyen çözümler tercih edilmiş;
  • Teknik aksaklık riskine karşın öğrencilere alternatif çözümler önerilmiş;
  • Güvenilirliği göreceli olarak daha yüksek olan proje, araştırma ödevleri gibi açık uçlu ölçme-değerlendirme uygulamaları önerilmiştir.

 

Öğretim Elemanlarına Verilen Çevrim İçi Eğitimler

Uzaktan öğretime beklenmedik biçimde geçmek zorunda kalan öğretim elemanlarına yönelik hızlı ve etkili eğitim ve destek sunabilmek için aşağıdaki eylemler planlanmış ve gerçekleştirilmiştir.

  • Her akademik birimden kendi öğretim elemanlarına daha çabuk ve doğru destek ve eğitim verebilecek “uzaktan öğretim temsilcileri” atanmış, bu kişilere sosyal mesafe tedbirleri çerçevesinde Başkent Üniversitesi Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi (BUZEM) tarafından çevrim içi eğitimler verilmiştir.
  • Normal süreçte uzaktan öğretim yoluyla yürütülen ders ve programlar için hazırlanış olan kullanım kılavuzları BUZEM tarafından yeni bilgiler eklenerek güncellenmiştir.
  • Öğretim elemanlarının senkron ve asenkron ortamlarda yapması gereken işlemlerin doğru ve hızlı biçimde eğitimi için videolu anlatımlar hazırlanmıştır.
  • Süreç içerisinde ortaya çıkacak yeni ihtiyaçlar doğrultusunda çevrim içi seminerler düzenlenmiş, her an duyulabilecek bireysel destek için yeni eposta ve telefon hatları devreye alınmıştır.

Öğrencilere Yönelik Bilgilendirme ve Destek Çalışmaları

Üniversitemiz öğrencilerine ortak verilen Bilgisayar Okuryazarlığı ve Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi dersleri 2016 ve 2019 yıllarından beri uzaktan öğretim yoluyla vermektedir. Ön lisans ve lisans düzeyinde alınan bu ortak derslerdeki deneyimler, öğrencilerimizin büyük çoğunluğunda zorunlu olarak geçilen uzaktan öğretim sürecine daha kolay adapte olmalarını sağlamıştır.

Öte taraftan tüm öğrenim süreçlerinin uzaktan öğretim ile yürütüldüğü bu yeni süreçte, öğrencilere yönelik en etkili adaptasyon stratejisi, derslerini yürütülen öğretim elemanları ile olabildiğince iletişim ve etkileşim için de olmalarını sağlayacak uygulamaların tercih edilmesi olarak planlanmıştır. Bu amaçla, YÖK tarafından üniversitelerin tercihine ve yetkinliğine bırakılan senkron uygulamalar, üniversitemizde mümkün olan tüm derslerde uygulanmak üzere planlanmıştır.

Bu ana stratejiye ek olarak, süreç içerisinde öğrencilere yönelik aşağıdaki bilgilendirme ve destek çalışmaları yapılmış ve yapılmaya devam etmektedir.

  • Asenkron ve senkron platform ve yazılımlar için dijital kılavuzlar hazırlanmıştır.
  • Telefon ve eposta ile destek mekanizmaları oluşturulmuştur.
  • Öğretim elemanlarının öğrenciler ile etkili iletişim kurabilmeleri için toplu SMS gönderme, toplu eposta gönderme gibi yazılımların kullanımı sağlanmıştır.
  • Hali hazırda kullanılan çevrim içi öğrenci ders kayıt ve takip sistemi ile danışmanlık faaliyetlerinin kesintisiz devam etmesi söz konusudur.
  • Üniversitemiz öğrencilerine özel ücretsiz Microsoft Office® 365 üyeliği sağlanmış olup, öğrencilerin kendi kişisel bilgisayar veya tabletlerine kelime işlemci, hesaplama tablosu ve sunu hazırlama gibi yazılımlar kullanımlarına sunulmuştur.

 

*KEYPS

Kurumsal Eğitim Yönetim Sistemi (KEYPS) Online Eğitim Dönemine Ait Özelliklerin ÖZET Tanıtımı

Genel Özellikler

KEYPS web tabanlı bir “Eğitim Yönetim Sistemi” (LMS) platformdur. Bu platform yeterliliğe  dayalı bir eğitimin düzenlenmesini destekleyen, entegre modelde verilen eğitim

programların entegrasyonlarını sağlayan geniş kullanım özelliklerine sahip bir platformdur.

Platform lisan eğitimleri için kullanıldığı gibi yüksek lisans, doktora eğitimleri için de kullanılabilmektedir.

Kullanım için kişisel bilgisayarlara herhangi bir uygulama yüklemek gerekmemektedir.

Telefon uygulaması ile telefondan da kullanılabilir. Platform yüz yüze eğitimlerin yönetimi için kullanılabilecek modüllerin yanı sıra on-line eğitim için de kullanılmaktadır.

Online eğitimde, senkron, asenkron ve online sınav (proctor) işlevleri platform üzerinden gerçekleştirilmektedir.

 

a. Asenkron platform özellikleri;

  1. Belirtke Tablosu Uygulaması: Öğrencilere bu konuda eğiticinin kendilerinden hangi kazanımlara ulaşmalarını istediği görebilirler. Ayrıca bu özellik ile eğitici her kazanım için ayrı ayrı olabilecek şekilde, öğrencilere kendi başlarına çalışırken kullanabilecekleri referanslar ve eğitim materyalleri iletebilmektedir. Bu alan elektronik kütüphane uygulaması entegre edilebilmekte ve öğrencileri doğrudan bir kazanım için bir elektronik kaynağa ulaşması sağlanmaktadır. Bu uygulama başka herhangi bir platformda bulunmayan ve bu platformun telif haklarına sahip olduğu hiyerarşik belirtke tablosu özelliğini içermektedir.
  2. Dosya Paylaşımı: Eğitici tarafından her formatta dosya yüklenebilmekte ve öğrenciler tarafından kendi bilgisayarlarına indirilebilmektedir.
  3. Scorm Uygulaması: Önceden hazırlanmış etkileşimli sunumlar olan scorm sunumları ile eğitim yürütülmektedir. Bu uygulamada öğrencilerin tüm hareketleri izlenebilmekte ve gerekli eğitim aktiviteleri raporları alınabilmektedir.
  4. Ödev Uygulaması: Öğrencilerin her tür dosya formatında hazırladıkları dosyaları yükleyebilecekleri, tarih ve saat ayarlı bir ödev uygulamasıdır. Bu alan hem eğitimin verilmesi amacı ile hem de ölçme değerlendirme amaçlı kullanılmaktadır. Bu alanda öğrenciler hazırladıkları yazılı ödevleri yükleyebildikleri gibi, video ve ses dosyaları vasıtası ile beceri ödevlerini de eğitici ile paylaşabilmektedirler.
  5. Forum Uygulaması: Öğrencilerin belirli bir konuda asenkron olarak tartışmaları amacı ile kullanılmaktadır. Öğrenciler bu alanı birbirleri ile dosya paylaşmak. Amacı ile de kullanmaktadırlar. Bu alan eğitim etkinlikleri için kullanılmakla birlikte eğitici ve öğrencinin karşılıklı yazışabilmesi nedeni ile ölçme değerlendirme amaçlı olarak da kullanılabilmektedir.

 

b. Senkron platform özellikleri;

  1. Webinar Uygulaması (Online Ders): Çok sayıda öğrencinin katıldığı sınıf derslerinin gerçekleştirildiği bir uygulamadır. Öğrencilerle sözlü veya yazılı etkileşime izin veren bu platform aynı zamanda audit response (anket) uygulamasını da desteklemektedir. Aynı şekilde beyaz tahta uygulaması ile öğrencilerin eğitici ile interaktif tartışması desteklenmektedir. Sohbet ve Not paylaşımı alanları da öğrenci-eğitici ve öğrenci-öğrenci etkileşimini arttırmaktadır. Uygulamada çalışma odaları aktivitesi ile webinar sırasında öğrencilerin küçük gruplara bölünüp tartışmaları ve daha sonra tekrar bir araya gelmeleri de mümkün olmaktadır.
  2. Video Konferans Uygulaması: Eğitici ve öğrencilerin yaptıkları küçük grup eğitimleridir. BU uygulamada Problem Based Learning (PBL)/Probleme Dayalı Eğitim (PDÖ) oturumları, Case Based Learning (CBL)/Olgu Temelli Eğitim oturumları, Vaka Tartışmaları/sunumları, Dosya Tartışmaları, Motor Beceri Eğitimlerinin demonstrasyonları ve geribildirimleri, İletişim Becerileri, ve kompleks davranışlarıneğitimleri ve ölçme değerlendirmesi yapılmaktadır. Platformun Objective Structured Clinical Exam (OSCE)/ Nesnel Yapılandırılmış Klinik Sınav (NYKS) uygulaması hem eğitim hem de ölçme değerlendirme amacı ile senkron platform ile aynı anda online olarak kullanılabilmektedir. Bu özelliği platformu diğer platformların tamamından ayıran önemli bir özelliktir. OSCE uygulaması özellikle tıp eğitimi için önceden hazırlanmış laboratuvar kütüphanesine de sahiptir. Bu özellik bir hasta görüşmesinin simüle edilebilmesini desteklemektedir.
  3. Online Sempozyum/Kongre Uygulaması: Platform üzerinden konferanslar, workshoplar, sözlü sunumlar, poster tartışmaları ve özel tartışma olanakları senkron olarak sağlanabilmektedir.

 

Ölçme Değerlendirme Özellikleri-Online Sınav (Proctor)

  1. Online – Yazılı Sınav Uygulaması:
    1. Teorik Soru Karakterleri: Beş farklı soru tipi kullanılabilmektedir. Çoktan Seçmeli (MCQ), Çoklu Seçmeli (EMQ), Eşleştirmeli, Kısa Cevaplı (Boşluk Doldurma), Açık Uçlu soru karakterleri kullanılmaktadır. Soruların köküne veya seçeneklerine her türlü dosya eklenebilmektedir. Açık uçlu sorular hariç değerlendirme sistem tarafından yapılmaktadır. Açık uçlu sorular anti-plagiarism amacı ile değerlendirilmekte ve raporlanmaktadır. Ayrıca senkron gözetim eşliğinde sözlü sınav gerçekleştirilebilmektedir.
    2. Sınavın Uygulanması: Sınavlar intranet ortamında yapılabildiği gibi internet ortamında da yapılabilmektedir. Telefon, tablet veya bilgisayar kullanımı ile sınava girilebilmektedir.
    3. Kapsam ve Yapı Geçerliliği: Soruların belirtke tablosu ile doğrudan kazanımlarla ilişkili olarak sorulabilmesi kapsam geçerliliğini sağlamaktadır.
    4. Madde Analizi: Sistem otomatik olarak madde analizi yaparak sorulardan sınav dışı kalması gerekenlerini işaret etmektedir.
    5. Sınav Sonuçlarının Yayınlanması: Sınav sonuçları farklı raporlar şekilde öğrencilere yayınlanabilmektedir. Sadece sınav skoru, ek olarak sınavda verdiği cevaplar, doğruları ve yanlışları, sınavdaki başarı sırası, yanlış veya doğru cevap verdiği kazanımlar, hangi kazanımlara tekrar erişmesi gerektiği gibi çok sayıda rapor verilmektedir.
    6. Güvenli Sınav (Proctoring): Sınav güvanliği soft proctor sistemi ile gerçekleştirilmektedir. Öğrencinin sınav görüntü ve sesi sınav sırasında gözlemciye aktarılarak sınav güvenliği sağlanmaktadır. Ayrıca sınav güvenlik protokolü uygulanmaktadır.
  2. Online – Beceri Değerlendirmesi:
    1. Öğrencilerin özel enstrüman veya laboratuvar şartları gerektirmeyen motor becerileri senkron gözetim sırasında veya öğrenci tarafından zaman kısıtlı olarak yüklenen ödevler üzerinden işbaşı değerlendirme rubrikleri ile gerçekleştirilmektedir.
    2. İletişim becerileri senkron gözetim sırasında gerçekleştirilmektedir. Akı yürütme becerileri ve Kompleks beceriler platforma ait OSCE uygulaması ile gerçekleştirilmektedir. Kompleks beceriler ödev fonksiyonu üzerinden verilen projelerin rubrikler vasıtası ile değerlendirilmesi sureti ile de yapılabilmektedir.
  3. Değerlendirme Modeli Uygulaması:
    1. Sınav Tipleri: Formatif (ara) ya da summatif (son) sınavlar yapılabilmektedir.
    2. Tüm ölçme araçları farklı kombinasyonlar ile bir araya getirilerek istenen herhangi bir değerlendirme modeli oluşturulabilmektedir.

 

Program Değerlendirme Özellikleri

  1. Her eğitim etkinliği için eğitici ve öğrencilerden geribildirim alınabilmekte ver eğitim aktivitelerine sistematik olarak yansıtılabilmektedir.
  2. Sistem CIPP (Stufflebeam) modeli ile uygun olarak otomatik değerlendirme yapmakta ve raporlamaktadır.

 

*ÜNİVERSİTEMİZDE UZAKTAN ÖĞRETİM FAALİYETLERİNE YÖNELİK GERİ DÖNÜŞLER

COVID 19 Küresel Salgını nedeni ile Başkent Üniversitesi uzaktan öğrenim sistemini açmış ve öğrencilerin derslerine devamını sağlamıştır. Uzaktan eğitimin kalite ve başarısını değerlendirmek amacı ile öğrencilere yönelik bir soru formu Eğitim Fakültesi tarafından tasarlanarak internet ortamında hazırlanmış ve e-posta yolu ile 6 - 9 Nisan 2020 tarihleri arasında kayıtlı tüm öğrencilere gönderilmiştir. Bu tarihler arasında doldurulan soru formlarının verileri analiz edilerek Rektörlüğe sunulmuştur.

Uzaktan eğitim kapsamında öğrencilerin sorun ve/veya önerilerini almak amacı ile kayıtlı olan ve eğitimine devam eden tüm öğrencilere SMS gönderilmiştir. Öğrenciler belirtilen e-posta adresine sorun ve/veya önerilerini bildirmişler, tüm geri dönüşler Rektörlüğe iletilmiştir. Rektörlük tarafından incelenen sorun ve/veya öneriler ilgili birimlere (Fakülte, Meslek Yüksek Okulu, Enstitü) değerlendirilmeleri için gönderilmiştir. İlgili birimler öğrencilerin ilettiği sorun ve/veya öneriler doğrultusunda gerekli düzenlemeleri yapmışlardır.

 

*ULUSLARARASI İLİŞKİLER VE DEĞİŞİM PROGRAMI KOORDINATÖRLÜĞÜ STRATEJİK İŞBİRLİĞİ FAALİYETLERİ KAPSAMINDA UZAKTAN ÖĞRETİM ÇALIŞMALARI

Kazakistan Semey Tıp Üniversitesi ile “Eğitim, Sağlık, Akademik, Bilimsel ve Kültürel İşbirliği” için imzalanmış olan stratejik ortaklık anlaşması kapsamında planlanmış tüm faaliyetler sürdürülmektedir. Kazakistan Sağlık Bakanlığı tarafından düzenlenen “COVID-19 Pandemic Online Training” seminerlerine destek verilecek ve Kazakistan’da bulunan tüm sağlık çalışanlarına yönelik; 4,5,6 Mayıs 2020 tarihlerinde Üniversitemiz Tıp Fakültesi öğretim üyeleri tarafından (aşağıda tabloda görüldüğü gibi) uzaktan eğitim yapılacaktır.

 

The list of topics for online trainings on the preventive measures against COVID-19 from NCJSC “SMU”

***Kazakistan Sağlık Bakanlığının yürütücüsü olduğu ve Dünya Bankası tarafından finanse edilen 21 ay süre ile devam edecek “Semey Tıp Üniversitesi Yönetim Modernizasyonu ile Ortopedi ve Travmatoloji, Radyoloji/Nükleer Tıp ve Acil Tıp uzmanlarının eğitimi” projesi salgın sürecinde uzaktan eğitim sistemi ile yürütülmektedir.

 

*FAKÜLTE ve MERKEZLERDE SÜRDÜRÜLEN FAALİYETLER

Diş Hekimliği Fakültesi

Diş Hekimliği Fakültesinin COVID-19 pandemi sürecinde gerçekleştirdiği/başladığı çalışmalar bulunmaktadır.

  1. Sağlık çalışanlarının COVID-19 (SARS-CoV2 Enfeksiyonu) ile ilişkili mental ve ruh sağlıklarının değerlendirilmesi (Yürütücü: Öğr. Gör. Elif İnönü) BAP PROJESİ
  2. Türkiye’deki diş hekimliğine başvuran hastaların coronavirüs hastalığı (COVID-19) farkındalığının değerlendirilmesi (Yürütücü: Uzm. Dt. Büşra Yılmaz) BAP PROJESİ
  3. An overview of Dentistry in the COVID-19 outbreak. COVID-19 salgınında diş hekimliğinde genel bir bakış. (Yürütücü: Uzm. Dt. Reşat Batuhan Çetiner) BAP PROJESİ

 

Eğitim Fakültesi

COVID-19 ile başlayan salgın döneminin eğitimin farklı boyutlarına etkisi ile ilgili olarak fakültedeki öğretim elemanları araştırmalar başlatmışlardır. Ayrıca, uygulanan senkron, asenkron ve TV yayınlarının öğrencilerin erişimi ve öğrencilerin uzaktan öğrenmelerine etkisi konusunda bir araştırma başlatılmış ve ilk veriler analiz edilmiştir. Süreç araştırması devam etmektedir.

 

İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi

“COVID-19 salgınından etkilenen sektörlere ve salgın sonrası döneme ilişkin değerlendirme”  (Anadolu Ajansı)           (Prof. Dr. Feride Bahar Işın)

“Yeni tip koronavirüs (COVID-19) salgını, havayolu işletmelerini ve bütünüyle havacılık sektörünü yeniden şekillendirecek”  (Anadolu Ajansı)        (Prof. Dr. Feride Bahar Işın)

“Koronavirüs Salgınında Tüketici Eğilimleri (KOBİ aktüel Mayıs 2020 sayısı) (Prof. Dr. Feride Bahar Işın)

“Yerli markalar için COVID-19 Fırsatı”  (Anadolu Ajansı) (Prof. Dr. Feride Bahar Işın)

“COVID-19 Sonrası Yerli Markalara Yönelik Tüketici Tutumları” incelenmiştir. Bu doğrultuda Türkiye'de uygulanmak üzere “COVID- 19 Sonrası Yerli Markalara Yönelik Tüketici Tutumları Anket Çalışması” hazırlanmıştır. 957 kişiye ulaşılmıştır.          (Prof.Dr. Feride Bahar Işın, Arş. Gör. Tuğba Kurtkan, Arş. Gör. Merve İbiş)

“COVID-19 Salgının dijital bireysel finansman hizmetlerine geçiş sürecindeki etkisi, Neobankalar özelinde incelenmesi konulu çalışma kapsamında Türkiye'de uygulanmak üzere ‘Bireysel Bankacılık Müşteri Eğilim Araştırması' konulu bir anket düzenlenmiştir. (Doç. Dr. Soner Gökten)

 

Sağlık Bilimleri Fakültesi

“COVID-19 ile Mücadelede Tedavi İzlemi için Uzaktan Takip Vital Bulgu Monitorü Üretimi ve Kullanıma Sunulması”  Ankara Kalkınma Ajansı başvurusu yapıldı.

 

Strateji ve Teknoloji Merkezi

Başkent Üniversitesi Strateji ve Teknoloji Merkezi bünyesinde yürütülen Ar-Ge çalışmaları:

  1. Her ülkede için ayrı günlük başarı kıstası olarak kullanılabilecek bir seviyenin belirlenebilmesi için yayılım süt sınırı modeli oluşturulmuştur. Bu model günlük olarak test edilip geçerliliği gözlemlenmiştir. Böylece günlük yayılımın normalinin ne olması gerektiği konusunda matematiksel modele dayalı bir kıstas ile gösterilen gayretlerin başarı seviyesi günlük bazda değerlendirme imkanı olmuştur.
  2. Ülkelerin pandemiye karşı aldıkları tedbirlerin kültürlerine özel nitelikler sergileyip sergilemedikleri konusunda bir araştırma yapılmıştır. Bu araştırma ile tedbirlerin ülkeden ülkeye kültürel özelliklere bağımlı olarak hangi özelliklerde geliştirilmesi gerektiğine ilişkin bir öngörü modeli oluşturulmuştur.
  3. COVID-19 konusunda yapılan bilimsel çalışmaların hangi alanlarda hangi kavramlar temelinde yoğunlaştığını, bu kavramları kullanan yazarların ve ülkelerin özelinde ortaya çıkaran yapan zeka yazılımı geliştirilmiştir.
  4. Pandemilerde tedavi merkezlerinin ihtiyacı olan malzemelerin eksiksiz ve zamanında dağıtımını garanti eden lojistik modellemesi yapılmıştır. Performansa dayalı lojistik kuramına göre çalışan modelin simülasyon ortamında geliştirilmesi konusundaki çalışmalara devam edilmektedir. 

 

*KLİNİK ARAŞTIRMALARA KATILIM, ULUSAL/ULUSLARARASI FAZ ÇALIŞMALARINA KATILIM

 

İletişim Fakültesi

Fakültemiz öğretim üyelerinden Prof. Dr. Yavuz Ercil hocamızın katkılarıyla “Coronavirus yayılımının Türkiye’deki üst sınır beklentileri ve genel seyri” üzerine Başkent Üniversitesi Strateji ve Teknoloji Merkezi (BÜSTM) bünyesinde mart ayı sonlarından başlayarak düzenli olarak her gün yayınlanan “Günlük Etki Raporu” istatistiksel güvenilirlik katsayısının yüksekliğinden dolayı konuyla ilgili çalışan birimlere doğrudan veri sunma özelliği taşımaktadır.

 

Sağlık Bilimleri Fakültesi

Doç. Dr. Neslihan Durutürk danışmanlığında “Fazla Kilolu ve Obez Bireylerde, Covid-19 İzolasyon Döneminde Uygulanan Telerehabilitasyonun Etkinliği” konulu araştırma projesi yürütülmektedir.

“COVID-19 Pandemisi Sürecinde Toplumun Algıladığı Stres, Kaygı ve Psikolojik Dayanıklılık Düzeyinin Belirlenmesi” konulu araştırma yapılmaktadır.

“Sosyal Hizmet Öğrencilerinin COVID-19 Pandemisine İlişkin Deneyimlerinin Belirlenmesi” konulu çalışma yapılmaktadır.

“COVID-19 sonrası Panik Bozukluk Sıklığı” konulu araştırma yapılmaktadır.

 

*BİLGİLENDİRİCİ TOPLANTILAR, WEBINARLAR, DİJİTAL ORTAMDA TOPLANTILAR

 

Diş Hekimliği Fakültesi

Fakültemiz bünyesinde çalışan tekniker ve teknisyenlerimiz için Covid19 ve korunma yolları ile ilgili bilgilendirici toplantı düzenlenmiştir.

 

Eğitim Fakültesi

Öğrencilerimizi bilgilendirmek adına bir video çekip kendi sosyal medya hesaplarımız ve youtube üzerinden öğrencilerimizi yönlendirdik (Bkz.

https://www.youtube.com/watch?v=41weglEjjg8&t=9s).

Whatsapp üzerinden gruplar oluşturuldu, sosyal medya hesaplarımızdan COVIT-19 ile nasıl baş edebilecekleri konusunda öğrencilerimize bilgilendirici mesajlar ve dokümanlar gönderildi/paylaşıldı.

Bu arada öğretim elemanlarımız eğitim kurumlarından gelen talepler doğrultusunda kriz yönetimi, kriz döneminde ergenler ve çocuklara yönelik webinarlar düzenlediler ve düzenlemeye devam etmektedirler.

Moodle ve adobe connect üzerinden yürütülen senkron  ve asenkron derslerin haricinde, zoom, micrsoft teams ve youtube kanalları da kullanılarak öğrencilere  erişilmiştir.  Bunlara ek olarak 30 Mart 2020 tarihinde başlayarak Kanal B’ de yayınlanmak üzere ders çekimlerine başlanmıştır. Bu ders çekimleri Kanal B’de “Eğitime Destek Programı” başlığı ile her gün 6 Nisan 2020 tarihi itibarı ile saat 14:00- 24:00 arasında yaklaşık olarak  6 buçuk saat süreyle yayınlanmaya başlanmıştır. Çekimler ve yayınlar devam etmektedir.

 

Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi

Prof. Dr. Haluk ERDEM (Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi) tarafından 14 Nisan 2020 tarihinde düzenlenen “COVID-19 Günleri Sanat ve Felsefe” online konferans etkinliğine, Prof. Dr. Adnan Tepecik  “ Korona Sonrası Sanat” anlatımıyla katılım göstermiştir.

 

İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi

 “Türkiye COVID-19 Ortak Akıl Platformu Mentorluk” (Türkiye COVID-19 Ortak Akıl Platformu Kurul Üyesi Prof. Dr. Zeliha Eser)

İşletme öğrencilerine yönelik olarak “Özellikle post korona sonrası yeni mezun istihdamı nasıl olacak ve hangi iş alanları onlar için fırsat yaratacak?” konulu, Kazım Yalçınoğlu’nın konuşmacı olarak katıldığı toplantı düzenlenmiştir (Prof. Dr. Zeliha Eser)

TR-COVId-19 Türkiye COVID-19 Ortak Akıl Platformu Mentorluk (Öğr. Gör. Dr. Tülay Korkmaz Devrani)

“COVID-19’ un Ekonomiye Etkileri”  Kanal B  / Günce ve Güne Bakış Programları (Öğr. Gör. Dr. Ayşegül Ak)

 

İletişim Fakültesi

Fakültemiz Rektörlük Makamı direktifleri doğrultusunda ve KANAL B işbirliğiyle gerçekleştirilen “Kamuoyu ve öğrencilere” katkı amacıyla hazırlanan “Eğitime Destek Programlarına” aktif katılım sağlamıştır. Buna göre, 30 Mart – 25 Mayıs 2020 tarihleri Arasında, Üniversitemizin 12 farklı biriminin öğretim elemanlarınca her biri 25 dakika süren 525 programın montajı ve yayın akışı Fakültemiz tarafından gerçekleştirilmiştir. İletişim Fakültesi öğretim üyeleri  “Eğitime Destek Programlarının” 58’ine doğrudan katkı sunmuştur.

 

Sağlık Bilimleri Fakültesi

Roche İlaç Firması ile “COVID-19 sonrası sağlık ekonomisi eğitimi” yapılmıştır.

 

Sosyal Bilimler Enstitüsü

COVID-19 sürecinde sosyal bilimler enstitüsü YÖK kararları doğrultusunda yapılması gerekenler konusunda ana bilim dallarını bilgilendirmiş ve yönlendirmiştir. 26 anabilim dalının farklı doğası gereği bilgilendirme anabilim dalları temelinde yapılmıştır. Bu kapsamda ana bilim dalı başkanları ve akademik danışmanlar öğrencilerle digital ortamda (ZOOM)  bilgilendirici ve süreci açıklayıcı toplantılar gerçekleştirdiler… Bu toplantılarda derslerin moodle üzerinden nasıl işleneceği, telafiler, tez, doktora yeterlilik, tez izleme kurullarının yapılma şekli aktarılmıştır. Ayrıca Enstitü web sayfasında COVID-19 duyurusu yayınlanmıştır.

 

*ÜNİVERSİTEMİZDE COVID-19 KÜRESEL SALGINI BAĞLAMINDA ÇEŞİTLİ BİLİMSEL ÇALIŞMALARA BAŞLANMIŞTIR.

"Investigating Feelings and Behaviors Related to COVID-19"

"COVID-19 Causes and Consequences"

“COVID-19 Salgının Dijital Bireysel Finansman Hizmetlerine Geçiş Sürecindeki Etkisi, Neobankalar Özelinde İncelenmesi”

"COVID-19 Pandemisinin Üniversite Öğrencilerinin Kaygı Durumlarına ve Umutsuzluk Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi"

"COVID-19 Pandemisi Sürecinde Toplumun Algıladığı Stres, Kaygı ve Psikolojik Dayanıklılık Düzeyinin Belirlenmesi"

"Sosyal Hizmet Öğrencilerinin COVID-19 Pandemisine İlişkin Deneyimlerinin Belirlenmesi"

 

*ALAF KONFEKSİYONUN COVID-19 KÜRESEL SALGINI DÖNEMİ ÜRETİMİ

Başkent Üniversitesine bağlı kuruluşlardan Alaf Konfeksiyon bu süreçte; 46315 adet maske, 2854 adet alt-üst takım, 400 adet tek kullanımlık ameliyat boks önlüğü ve 160 adet işlem önlüğü üretmiştir.

 

*SİPERLİK ÜRETİMİ

Üniversitemizin Tanıtım Ofisi’nde görevli ve aynı zamanda Mühendislik Fakültesi öğrencimiz Emre Ataseven 3D (Üç Boyutlu) yazıcılarımız ile sağlık personelimizin kullanımı için siperlik üretimi yapmıştır. Siperlik üretimimiz devam etmektedir.

 

*COVID-19 KÜRESEL SALGINI İLE İLGİLİ OLARAK FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ TARAFINDAN YAPILAN BİLGİLENDİRME ÇALIŞMALARI

HepBirlikteyiz COVID-19 Stres Destek Hattı
Bağlantı adresi: http://fef.baskent.edu.tr/kw/duyuru_ayrinti.php?did=67015
Açıklama: Başkent Üniversitesi Psikoloji Bölümü ve Başkent Üniversitesi Stres Uygulama ve Araştırma Merkezi tarafından hazırlanan bu form, COVID-19 nedeniyle yaşamanız olası kaygılarınızı paylaşmak için hazırlanmıştır. Sormak, danışmak istediğiniz konularda bize yazabilirsiniz. En geç 24 saat içinde, konuyla ilgili uzman olan öğretim elemanlarımız size geri dönecektir. Formu sadece kendi duygu ve düşüncelerinizi paylaşmak amacıyla da kullanabilirsiniz. Bu form, tıbbi konularda bilgilendirme amacıyla kullanılmamaktadır. Sadece psikolojik süreçler açısından destek isteyen ya da kaygı ve stresini yönetme konusunda soruları olan kullanıcılar için planlanmıştır. Tıbbi bilgiler ve COVID-19'dan korunma yolları için lütfen T.C. Sağlık Bakanlığının ve Dünya Sağlık Örgütünün uyarılarını dikkate alınız.

 

Psikolojik Sağlık Açısından COVID-19 Rehberi
Bağlantı adresi: https://www.suyambaskent.com/?page_id=784

Açıklama: Başkent Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü ve Başkent Üniversitesi Stres Yönetimi Uygulama ve Araştırma Merkezinin ortak çalışmaları ile kamuoyuna yönelik bir rehber hazırlanmıştır.

 

Psikoloji Bölümü YouTube Yayınları (Devam ediyor)
Bağlantı adresi: https://www.youtube.com/baskentpsikoloji

Açıklama: Başkent Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü YouTube kanalı aracılığıyla kamuoyuna yönelik bilgilendirme çalışmaları yapılmıştır.
1. Korona Günlerince Çocuk ve Çocuklu Yetişkin Olmak
https://www.youtube.com/watch?v=-H-qgzkXlXo

2. Korona Krizine Feminist Bakış

https://www.youtube.com/watch?v=KFwjdNB_kZY

3. Pandemi Günlerinde Pozitif Psikoloji

https://www.youtube.com/watch?v=DnrLRGFcHiM

 

The Guardian Gazetesinin Korona Salgınına İlişkin Haberlerinin Çevirisi

Bağlantı adresi: http://mtb.baskent.edu.tr/kw/duyuru_ayrinti.php?birim=406&menu_id=2&did=67291

Açıklama: İngilizce Mütercim ve Tercümanlık Bölümü öğrencilerinin ortak katılımı ve The Guardian Gazetesinin işbirliği ile The Guardian gazetesinde Korona salgınına ilişkin yapılan haberler ve bilgilendirmeler Türkçe’ ye çevrilerek bölüm web sayfasında yayınlanmaktadır. Öğrencilerimiz gönüllü olarak yürüttükleri bu çalışma ile kamuoyunun COVID-19 konusunda yabancı kaynaklardan da bilgilere erişebilmelerini amaçlamaktadırlar.

 

BBC Türkçe’ye Katkılar (Devam Ediyor)

Bağlantı: https://www.youtube.com/watch?v=guKALMk02P0

(Korona Virüs Salgını ve Damgalama)

Bağlantı: https://www.youtube.com/watch?v=DTJ6U-w-zjk
(Pandemi ve Infodemi)

*Uluslararası İlişkiler ve Değişim Programı Koordinatörlüğü Tarafından, COVID-19 Küresel Salgını sürecinde Erasmus Değişim Programları Öğrenci Hareketliliğinden Faydalanan Öğrencilere Yönelik Çalışmalar

Erasmus+ Öğrenim Hareketliliği kapsamında 2019-2020 Akademik Yılı Bahar Döneminde 22 öğrencimiz 6 farklı ülkede (Polonya, Finlandiya, İtalya, Litvanya, İspanya ve Almanya) bulunan üniversitelerde eğitimini sürdürmekteydi.

Tüm dünyayı olumsuz bir biçimde etkilemeye devam eden COVID-19 salgınından Erasmus öğrencilerinin zarar görmemesi için ivedilikle tüm öğrencilere e-posta ve telefon ile ulaşılarak durumlarının takibi yapılmıştır. Süreç, Türkiye Ulusal Ajansı ve Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının belirlediği kurallar ve sağladığı destek kapsamında yürütülmüştür. Hareketlilikten yararlanan 4 öğrenci Türkiye’ye geri dönmüş, 3’ü eğitimine Başkent Üniversitesi uzaktan eğitim sistemi üzerinden, 1’i ise derslerine Türkiye’den karşı üniversitenin uzaktan eğitim sistemine katılarak sürdürmektedir. Hareketlilik faaliyetine kendi isteği ile devam etme kararı alan 18 öğrenci ise öğrenimlerini bulundukları ülkede sürdürmektedir. Tüm öğrencilerimiz ile düzenli iletişim sağlanmaktadır.

Üniversitemizde Erasmus öğrenim hareketliliği kapsamında Makedonya’dan gelen 4 öğrenci Nisan’da Üniversitemiz ve Türkiye Ulusal Ajans desteği ile ülkelerine dönmüş, eğitimlerini Başkent Üniversitesi uzaktan eğitim sistemi üzerinden sürdürmektedirler.

TIP FAKÜLTESİ ÖĞRETİM ÜYELERİNİN FAALİYETLERİ

Doç. Dr. Burcu Akın Sarı

- KORDEP kapsamında psikososyal destek ağında eğitim ve süpervizyonluk faaliyetleri

- Ebeveyn destek grupları kapsamında grup seansları

- BAYER ilaç firmasının faz 3 çalışması kapsamında akademik bir çalışma 

- Bölümümüz doktorlarınca COVID-19'a bağlı meslekler arası psikososyal algı, davranış değişiklikleri ve kaygı düzeyleri ile ilgili bir çalışmada araştırmacı olarak çalışma yürütülmektedir.

Prof. Dr. Kürşad Tokel

Çocuk Kardiyoloji ve Çocuk Kalp Cerrahisinde meslektaşlarımıza yönelik koruyucu ve nasıl davranılması gerektiğine dair "COVID-19 Pandemisi seyrinde Ulusal Pediyatrik Kardiyoloji ve Çocuk Kalp Cerrahisi Kılavuzunu" hazırlanmasına katkıda bulunduk. Bu şu anda bir dergide yayınlanmak üzere hazırlıktadır.

 

Prof. Dr. Gökhan Moray

1. Experimental and clinical Transplantation dergisinde Prof Dr Mehmet Haberal'ın editoryal yazısı

Haberal M. "COVID -19 update" Experimental and Clinical Transplantation (2020) 2: 139-140

2. Experimental and clinical Transplantation dergisinde Prof Dr Mehmet Haberal'ın COVID-19 ile HAV antikoru ilişkisine dair yazısı.

Faik Sarialioglu, Fatma Burcu Belen Apak , Mehmet Haberal. "Can Hepatitis A Vaccine Provide Protection Against  COVID-19? "Experimental and Clinical Transplantation (2020) 2: 141-143

3. Kamu eğitim videosu

COVID-19 Pandemisi acil cerrahi durumlar, kanser ameliyatları 

https://www.youtube.com/watch?v=0pg982-5iFY
4.  Kamu eğitim videosu

COVID-19 ile enfekte bir hastanın acil operasyon ihtiyacı olduğunda ne yapmalıyız?

https://www.youtube.com/watch?v=3pynjsx5Sxk 

5. Türkiye Organ Nakli Derneği ve Türk Dünyası Organ Nakli Derneği bünyesinde yayımlanan  genelge.  

"COVID-19 ve Organ nakli"  

http://www.tond.org.tr/tr/sayfalar/duyurular/organ-nakilli-hastada-COVID-19.pdf 

6.  Türkiye Organ Nakli Derneği ve Türk Dünyası Organ Nakli Derneği bünyesinde yayımlanan genelge.

"HEMODİYALİZ HASTALARI VE MERKEZLERİ İÇİN COVID-19 SALGINIYLA İLGİLİ ÖNLEM VE ÖNERİLER"

http://www.tond.org.tr/tr/sayfalar/duyurular/hemodiyaliz-ve-COVID-19.pdf  

7. Bu pandemi sürecinde BÜTF transplantasyon Bilim Dalı bünyesine başvuran organ nakilli ve hemodiyaliz programındaki hastalar arasında COVID-19 hastalığının sıklığı ve şiddetini değerlendiren klinik bir çalışma başlatılmış, veri toplama aşaması tamamlanmak üzeredir.

8. BÜ Tıp Fakültesi Dönem III ve Dönem V ile Diş Hekimliği Fakültesi öğrencileri genel cerrahi derslerinin on-line eğitimde kullanılması amacı ile sesli veya görüntülü kayıtları hazırlanmış (toplamda yaklaşık 100 saat kadar ders), bazı dersler senkron online eğitimi planlanmıştır.

 

Prof. Dr. Remzi Erdem

Tıp Fakültesi, Tıbbi Farmakoloji Anabilim Dalı olarak katılım gösterilen dijital etkinlikler:

1) Görevli olduğumuz Klinik Araştırmalar Etik Kurullarının toplantıları (Başkent Üniversitesi Klinik Araştırmalar Etik Kurulu (Prof. Dr. M. Tuncer ve Prof. Dr. Ş. R. Erdem) ve T.C Sağlık Bakanlığı Sağlık Bilimleri Üniversitesi Dr. Abdurrahman Yurtaslan Ankara Onkoloji Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi Klinik Araştırmalar Etik Kurulu (Doç. Dr. T. R. Aydos)

2) Türk Farmakoloji Derneği'nin duyurduğu COVID-19 ile ilgili klinik ilaç araştırmaları ve güncel gelişmeler hakkındaki bilgilendirme etkinlikleri (webiner, duyuru, literatür paylaşımı, vb.)

 

Prof. Dr. M. Şule Akçay

1. Ulusal webinar davetli konuşmacı: 19 Mart 2020

Türkiye Solunum Araştırmaları Derneği (TÜSAD) Canlı Yayın Corona Virüsteki (Covid-19) Son Gelişmeler Toplantısı 

2. Sağlık Bakanlığı Projesi: 

Türkiye'de COVID-19 Hasta Verileri

Proje katılımcısı

3. Uluslararası sempozyum katılımı: 04-06 Mayıs 2020

Kazakistan Semey Üniversitesi Eğitimi sempozyumu konuşmacısı

Konuşma başlığı: Triyaj yönetimi

4. Dünya Pulmoner Hipertansiyon Günü Canlı Konseyi: Pandemide Yaklaşım Konusunda konuşmacı  05 Mayıs 2020

5. Uluslararası  STM ThinkTech Online Focus Toplantısı

COVID-19 sonrası normale dönüş konulu konuşmada davetli konuşmacı

Time: Apr 22, 2020 04:45 PM Istanbul

6. TÜSAD webinar davetli konuşmacı  15 Mayıs 2020

Bilim Kurulu Nasıl çalışıyor?

7. TJMS Özel Sayısında ve EJP Özel sayısında bölüm yazarlığı

 

Prof. Dr. Füsun Öner Eyüboğlu

1) Sağlık Bakanlığı Projesi

Sağlık Çalışanlarında COVID-19 risk değerlendirmesi ve hastalık seyri

Proje sorumlu ortağı

2) Uluslararası webinar davetli konuşmacı:  29.Nisan2020

Asia Pacific Society of Respirology Webinar

COVID-19 situation in asia-Pacific Region

https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2&view=btop&ver=1nj101dboqm98&msg=%23msg-f%3A1665102612871732109&attid=0.1.0.1  

3)  Ulusal webinar davetli konuşmacı:  23 Mart 2020

Türk Toraks Derneği COVID-19 webinar serisi 

Bu salgından neler öğrendik, ne öğreniyoruz?

 

Prof. Dr. Lale Olcay

“Ar-Ge faaliyetleri”

Covid 19 salgını nedeni ile Covid-19 hastalığı sırasında antikoagulan kullanımı ve hepatitis A aşılarının yararı’’ konularında ayrıntılı tartışmalar yapılmış ver hipotezler üretilmiştir. Oluşturulan iki hipotez de yayımlanmıştır ve her iki hipotez için Türk Patent ve Marka Kurumu’na Patent Başvurusunda bulunulmuştur.

  • Patent Başvuru No 1: Basvuru No:2020/04493

COVID-19 enfeksiyonun önlenmesinde ve hastalığın erken döneminde faktör Xa inhibitörü antikoagülan ilaçlar ile (düşük molekül ağırlıklı heparin, unfraksiyone heparin, direkt oral antikoagülanlar) virüsün hücre içine girişinin engellenmesi ve erişkin/ çocuk olgularda farklı klinik seyrin host proteaz profilleri ile açıklanması

  • Patent Başvuru No 2: Başvuru No:      Hepatit A enfeksiyonu/aşısının COVID-19 enfeksiyonundan korunmadaki rolü

 Patent fikirlerine ait yayınlarımız:

‘‘Düşük molekül ağırlıklı heparinin proteaz inhibisyonu yoluyla COVID-19 enfeksiyonunun tedavisindeki yeri’’konusunda 3 BCL-3 yüksek biyogüvenlikli laboratuvar ile görüşülmüş, ortak çalışma başlatılma çabalarımız olmuştur (Acıbadem LabCell, Jackson Laboratory-ABD, Ankara Üniversitesi Veterinerlik Fakültesi BCL-3 Lab) (28 Mart 2020-21 Nisan 2020 arasında) Ancak bu laboratuvarlarda hâli hazırda yapılmakta olan çalışmalar olması nedeniyle projeye öncelik verilememiştir. Bu nedenle son olarak TÜSEB’e Doç. Dr. F.Burcu Belen Apak ‘ın yürütücü olduğu ‘‘İLAÇ GELİŞTİRME ALANINDA UYGULAMALI PROJE İŞ BİRLİĞİ ÇAĞRISI-2’Çağrı No:2020-İG-02 çağrısına yönelik olarak başvuru no:8922 olan ‘SARS-Cov2 ile enfekte edilmiş VERO hücre kültürlerinde heparin, düşük molekül ağırlıklı heparin, direkt oral antikoagülan ilaçların virüs replikasyonu veya hücre sitopatisi üzerine etkisi ve etken ilaçların in sliko modelleme ile SARS-CoV2 Spike Proteini üzerine etkisi’’adlı proje başvurumuz olmuştur. (Başvuru tarihi: 23.4.2020) Proje değerlendirme sürecindedir. Ayrıca bu projenin TÜSEB bünyesinde ARGE projesine dönüştürülmesi olasılığı nedeniyle ‘Konteyner Tipi BCL-3 Laboratuvar’ın TÜSEB bünyesinde proje kapsamında kurulabilmesi için bütçe başvurusunda bulunulmuştur.

  “Klinik araştırmalara katılım, ulusal/uluslararası faz çalışmalarına katılım”

 Doç.Dr.F.Burcu Belen Apak’ın yürütücü olduğu Klinik Araştırma projesi ‘COVID-19 Olgularında Pulmoner İntravasküler Koagülasyon Patogenezinde Hemostatik Aktivite Belirteçlerinin Değerlendirilmesi’ adlı projemiz pediatrik COVID olgusu az olması nedeniyle İstanbul Kartal Dr. Lütfi Kırdar EAH Hematoloji Bilim Dalı ve Başkent Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıbbi Biyokimya BD katılımıyla başlatılmıştır, etik kurul değerlendirme aşamasındadır. (Başlangıç tarihi: 27.4.2020)

  1. Uluslararası faz III çalışması olarak başvuru yapılmış olan Doç.Dr.F.Burcu Belen Apak’ın ve Prof.Dr.Lale Olcay’ın araştırmacı oldukları ‘B00661037: A RANDOMIZED, OPEN-LABEL, ACTIVE CONTROLLED, SAFETY AND DESCRIPTIVE EFFICACY STUDY IN PEDIATRIC SUBJECTS REQUIRING ANTICOAGULATION FOR THE TREATMENT OF A VENOUS THROMBOEMBOLIC EVENT’ FAZ III çalışmasının Pfizer Firması işbirliği ile başlatılma çalışmalarına devam edilmiştir. 11.3.2020 tarihinde 1182 numaralı araştırma merkezi olarak kabul edilmiştir. 13 ülkede devam eden çalışmada merkezimiz ülkemizden ilk merkez olmuştur. Hasta alımı aşamasındadır.

 “Bilgilendirici toplantılar: Bu toplantılar Adana Pediatrik Hematoloji Onkoloji Bölümü ile birlikte, senkron olarak, dijital ortamda sık sık yapılmıştır.  Bu toplantılarda yeni makaleler, sorunlu vakalar tartışılmıştır. Özellikle Covid-19’un hematolojik etkileri, güncel bilgiler eşliğinde incelenmiştir. Prof. Dr. Faik Sarıalioğlu, bu konuda bir seminer anlatmış ve bir tedavi algoritması oluşturmuştur.

  1. Webinarlar: Bölümümüzden Doç. Dr. Burcu Belen Apak, 17 Nisan 2020’de Türk Hematoloji Derneği’nin düzenlediği, ‘’COVID-19 ve Koagulasyon’’ konulu ‘’webinar ‘’a konuşmacı olarak katılmıştır.
  2. 24 Mart 2020’de Prof. Dr. Faik Sarıalioğlu, COVID-19 konusunda Başkent Üniversitesinde  ‘’webinar’’a katılmıştır.
  3. Dijital ortamda toplantılar”: Doç.Dr.F.Burcu Belen Apak 15.4.2020 tarihinde instagram üzerinden Doctors BPM kanalında ‘COVID döneminde Çocuk Sağlığı’ konulu halkı bilgilendirme yayınına katılmıştır. Ayrıca, bilimsel toplantılar da, ‘’a’’ şıkkında belirtildiği gibi dijital ortamlarda yapılmıştır.  

 

Prof. Dr. Gamze Özçürümez Bilgili

(Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı olarak yürütülen araştırmalar)

  1. Başkent Üniversitesi Tıp Fakültesi Ankara Hastanesi ve Diş Hekimliği Fakültesi Personelinde COVID-19 Salgını Sürecinde Psikolojik Destek Grupları Aracılığıyla Ruh Sağlığını Geliştirme (Gamze Özçürümez, Bilgili Selvi Kayıpmaz, Yasemin Hoşgören Alıcı, Jamal Hasanlı, Arda Bağcaz, Şule Bıçakçı Ay, Gonca Aşut)   
  2. Sağlık Çalışanlarının COVID-19 Pandemisi Döneminde Stres Algısı, Dayanıklılığı ve Baş Etme Becerilerinin Zihinselleştirme Kapasitesi ile İlişkisi
  3. COVID-19 Şüphesi Olan Hastalarda Akut Stres, Anksiyete, Depresyon ve İntihar Düşüncesinin Ölçülmesi (Dr. Yasemin Hoşgören, Dr. Selvi Kayıpmaz, Dr. Olgun Çelik, Dr. Halise Devrimci Özgüven, Dr. Güle Çınar)
  4. COVID-19 Pandemisi Sırasında Tedavi Almakta Olan Kanser Hastalarında Psikolojik Dayanıklılık ve İlişkili Faktörler (Gonca Aşut, Gamze Özçürümez Bilgili, Özden Altundağ)

Prof. Dr. Rengin Erdal

Corona ile ilgili bilgilendirici; Halk Sağlığı, Çevre Sağlığı ve Salgın Hastalıkların Epidemiolojisi konularında olmak üzere, Kanal B’de eğitime destek için sunumlar yapıldı.           

 

Dr. Gülbahar Darılmaz Yüce

‘“TÜRKİYE’DE COVID-19 HASTA VERİLERİ” isimli ulusal çalışmada araştırmacı olarak görev almaktadır.

Yürütülen Projeler:

“Doktorlarda COVID-19 salgını ile ilgili kaygı ve stres düzeyi değerlendirmesi” (Duygu Kaba, Zulal Törenli Kaya, Burcu Akın Sarı, Gamze Özçürümez Bilgili)

“COVID-19 tanısı ile hastaneye yatırılan hastalarda kardiyovasküler risk faktörlerinin hastane içi sonuçlar üzerine olan etkisinin değerlendirilmesi” (Umut Kocabaş)

“Sağlık çalışanlarının koronavirüs pandemisi döneminde stres algısı, dayanıklılığı ve baş etme becerilerinin mentalizasyon durumu ile ilişkisi” (Yasemin Hoşgören Alıcı, Jamal Hasanlı)

“Hastanelerin COVID-19 pandemisi nedeniyle "Pandemi Hastanesi" ilanını takip eden dönemde azalan apendektomi ameliyatlarının nedenlerinin araştırılması” (Feza Yarbuğ Karakayalı,  Şafak Coşkun)

“Sağlık çalışanlarının COVID-19 (SARS-CoV2 Enfeksiyonu) enfeksiyonu ile ilişkili mental ve ruh sağlıklarının değerlendirilmesi” (Dr. Dt. Elif İnönü, Dr. Selvi Kayıpmaz, Dr. Dt. Pelin Aydın, Dr. Dt. M. Nur Nişancı Yılmaz, Dr. C. Olgun Çelik, Dr. Yasemin Hoşgören Alıcı)

Bilimsel Araştırma Projeleri

Solunum Yolu Mukozasında Antiviral Etki Araştırması (SOYMA-Araştırması)

Başkent üniversitesi Tıp Fakültesi tarafından başlatılan araştırma çalışması, İstanbul Üniversitesi Eczacılık fakültesi öğretim üyelerinin katılımı ile gerçekleştirilmektedir.

Çalışmanın amacı damlacık veya aerosol yolu ile bulaşan zarflı virüslerin ortak özelliklerinden faydalanarak olası epidemi/pandemilerin önlenmesi amacı ile virüs transmisibiletisini azaltmaktır.

Bu amaçla bu tip virüslerin asıl bulaş yolu olan alt ve üst solunum yolu mukozasında antiviral etki gösterecek etken maddeler hedef alınmıştır. Bu çalışmada solunum yolu mukosazına yönelik virüs inaktive edici ajanların kolay uygulanabilmesi ve etkinliği araştırılmaktadır. Araştırma SARS-CoV-2’ye yönelik olmakla birlikte diğer sık görülen zarflı solunum yolu virüsleri de araştırma kapsamına alınmıştır.

Araştırma metodu olarak etken maddelerin emülsifiye edilmiş düşük konsantrasyondaki hallerinin asidik ortam sağlanarak etkisi çalışılacaktır. Öncelikle invitro ortamda etken maddelerin antiviral etkileri süre, sıcaklık ve yoğunluk faktörleri göz önüne alınarak invitro ortamda çalışılarak, yüksek etki gösterenlerin hayvan deneyleri ile desteklenmesi planlanmıştır.

Araştırma grubu farklı fakülte ve anabilim dallarından 9 araştırmacının katılımı ile gerçekleştirilmektedir. Araştırmanın literatür araştırması ve proje hazırlığı tamamlanmış olup, araştırma ve etik kurul başvuruların yapılması süreci devam etmektedir.

Araştırmanın desteklenmesi açısından Başkent üniversitesi araştırma projeleri desteği yanı sıra çeşitli destek kuruluş ve kurumları için de başvurular hazırlanmaktadır.

Yapılması Planlanan Uluslararası Bilimsel Aktiviteler

Başkent Üniversitesinin Kazakistan “Semey Tıp Üniversitesi” ile yürütmekte olduğu stratejik işbirliği etkinlikleri kapsamında, Kazakistan Sağlık Bakanlığı tarafından COVID-19 pandemisi ile ilgili yapılmakta olan seri toplantılara Başkent Üniversitesi Tıp Fakültesi 04.05.2020-08.05.2020 tarihleri arasında toplam 4 ayrı oturumda destek olacaktır. Türk hekimlerinin COVID-19 ile ilgili bilgi ve deneyimlerini Başkent Üniversitesinin öğretim üyelerinin hazırladığı eğitim programı ile tüm Kazakistan hekimlerinin katılabileceği bir bilimsel toplantı planlanmıştır. Toplantıya Başkent üniversitesi


Benzer Haberler